följande är baserat på observationer
det råder inflation på ordet driv. det nämns i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. det lägger beslag på landområden som kan inkludera exempelvis gymnasieskolval och bloggare. för dig som är driven. hon/han/den där är driven. det är lätt att dra paralleller till två dotterbegrepp, det att att vara nitisk eller nyfiken. det förra kan för den som vågar, vill eller kan, väljas att betraktas i en negativ dager. ingen skugga skall falla för det. det finns rimliga skäl. det är ju trots allt en sorts tolkningsfråga. på grund av allt driv verkar det legitimt att hävda att 80-talet hänger över oss, fortfarande. hur boring. ur en annan, större aspekt utkristalliseras antingen rent kreativa eller kommersiella förtecken. båda dessa motpoler använder sig av idéer. idéer som genererar uttryck som berör människor. det kan handla om en reklamsnutt eller ett stilleben.
en illustration: vi går en stig i skogen. vi ser en fin blomma, ty blommor är fina. vad gör vi. tankeexperimentet förutsätter att vi stannar och iakttar blomman. så låt oss säga att vi gör detta. vi stannar. nå vad gör vi. tittar vi på den, hukar vi oss ner, fascineras vi av dess struktur och ståndare eller pistill. luktar vi. tar vi in den på det viset. låter den vara där den är. eller plockar vi den. för eget bruk. bär vi den i jackfickan med oss hem och ställer i en vas på bordet. eller har vi ytterligare en intentionsdimension. plockar vi den för att kunna bygga en innovationspark? där vi kan sälja det mesta, även självdistansen, för utmaningens skull. där vi kan erbjuda en ny, uppgraderad version av blomstret. allt för världens förändring.
vilken mänsklighet är vi, den som ser och luktar, eller den som plockar.
/A Bolero
leg. cert. dipl. livscoach och föreläsare
fredag 8 juni 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar